UUEKS AASTAKS
Nüüd jääb usk, lootus ja armastus, need
Oleme astunud taas uude
        aastasse ja nagu iga uue päeva, uue
  nädala ja uue aasta alguses, nii ka täna seisame vastamisi tundmatuga ja
  küsime, mi-da peaks ta meile tooma.
On kauniks
  kombeks aasta esimesil päevil anda edasi häid soove oma kaaslastele ja
  meelsasti võtame neid ka ise vastu, ent seda, mida aasta meile tõeliselt sülle
  puistab – olgu siis õnne ja rõõmu, muret või valu – seda võime kogeda alles
  päevade möödumisel. Kuigi meie ei tea, mida toob homne päev, järgnev aasta,
  siis teame ometi seda, et tulevikule võime vastu minna alati rõõmsalt ja
  julgelt, kui Jumala annina on meie südameisse istutatud usk, lootus ja
  armastus.
Usu jõust on palju kõneldud ja seda mitte asjatult. Jeesus ütles: “Usk on see võimus, mis maailma on ära võitnud.” Või jälle: “Kui teil oleks usku ka sinepiivakese võrra, siis võiksite mägesid nihutada.” Usk on jõud, mille abil meie ehitame ja loome. Kas ehitaja suudaks kanda kive kokku, kui tal puuduks usk oma käte jõusse? Kas oleks kangrul huvi põimida lõngu kan-gasse, kui ta ei usuks oma kätetööna valmivat kaunist kangast? Ja lõpuks, kas meil jätkuks julgust astuda oma igapäevaste askelduste ja ettevõtete juurde, kui meil puudub usk õnnestumisse ja edukaisse tagajärgedesse. Usk on edu pandiks, sest usk teeb tugevaks, annab jõudu. Jõust aga tuleneb edu nagu kartusest ja hirmust ebaõnnestumine. Sellepärast olgu uue aasta hommikul meie tulevikku suunatud pilk täis usku ja julgust!
Aga kust ammutame meie seda
  salajõudu, mis teeb meid tugevaks ja kannab läbi kõigist eluraskustest, kust
  võtta sellist usku?Küsigem neilt, kes meid on kasvatanud, kelle elupäevad olid
  palju raskemad ja kelle iga-päevane leib muredega pooleks. Kui palju usku oli
  nende südameis ning lootus tuleviku õnnepäevile pani neid kive ja kände veeretama
  ning raies-mikke puhastama. Nemad pidasid vastu, sest nemad teadsid õnnistuste
  allikat ja kas meie – nende lapsed – tohime olla nõrgemad. On tõsiasi, et
  taevas pole alati selge, ei ole meile meelepärased kõik päevad. Kuid me teame,
  ei päikese mõjujõudu ei suuda vähendada pilved ja tema kiirgus ning soojus jääb
  samaks ka pärast tormi ja äikest. Kui elu rasketel tundidel 
               Kui
südant piinab valu, siis heida põlvili
ja Isa kätte elu nii usu täiesti.
              Kõik
mured Tema ette siis kanna palveväes,
              nii
iga valumõte Sul kustub südames.
Isa ei jäta oma lapsi maha. Kindlalt uskudes Tema abisse ka elu raske-mail hetkedel, võime julgelt astuda uude aastasse, nii nagu igasse uude päevagi tedmisega, et meie teel seisab alati ootamatu abi. Usk, see on vaimne jõud, mis kandub meie kõigile eluavaldustele ja tegudele. Apostel Jaakobus ütleb: “Kui usk töötab koos tegudega, siis saab ta just tegudest täiuslikuks.” Sellepärast olgu iga meie töö ja tegevus seotud usuga ja usku jätkugu meil ka palve jõusse.
Usu algpõhjus
  ja olemus on Jumala tunnetamine inimhinges. Kui meie päev päeva kõrval elame
  selles tunnetamises ja laseme jumalikul jõul endas elada, siis ei jää meisse
  ruumi kartusele ega murele, vaid me astume hom-sele päevale vastu lootuses.
Kui ema oma
  väikest last rinnale surub, siis mõtleb ta lootuses tule-vikule, et sealt võiks
õnn vastu naeratada tema armsale.
Kui noored
  leiavad ühise tee, siis kannab neid lootus kaunile ja viljakale elule – elule
  täis üksmeelt ja armastust.
Haige inimene – kas ei kanna ta endas lootust paranemisele! Ja kas ei veereta meiegi oma
  muresid Jumalale lootuses Tema tõotuste täitumisele! Nii oleme igal sammul
  seotud lootusega.
Võtkem kord
  inimeselt usk ja lootus ning vaadakem, mis jääb temast järele? Kas me oma
  naabruses näeme vähe neid elu kõrvalteedele kal-dunuid, kellel matka siht on
  silmist kadunud. Kõik on mõttetu ja tühi ning hinges peituvat igatsusjanu rõõmu
  ja õnne järele püütakse kustutada hetke-listes joovastustes, arvates, et
  tõeline rõõm seisnebki lõbutsemises ja nau-dingutes. Kas see aga ehib teda,
  teeb teda kauniks ja tugevaks ning tõeliselt rõõmsaks? Kild killu järel laastab
  see inimese vaimse ja sageli ka füüsilise jõu ning alles liiga hilja märgatakse
  oma nurjunud elukäiku. Küll süüdis-tatakse siis rasket saatust, halbu
  eluseltsilisi ja suuri muresid ning kannatusi, mis on inimesele peale pandud.
  Ikka tahame meie kõige halva põhjusi otsida väljaspoolt, vigu näha teiste
  juures. Aga kõigepealt peab inimene oma hinge iseenesele avama ja küsima, kas
  tema ise on olnud laitmatu? Apostel Paulus kirjutab: “Ei ole, kes õige on, ei
ühteainustki.” (Room.3,10.)  Ja sama
  avatult peame seisma Jumala ees ning vastama, kas Tema ususeeme on võinud meie
  hinges idaneda ning lootusevili kasvada.
Ei, sest ei
  saa olla kõikumist seal, kus valitseb usk, ega nurjumist neil, kes kannavad
  lootust. Ei saa mured ja rasked katsumused maha suruda inimest, kes oma lootuse
  paneb Jumalale, sest ta teab, et ka kannatused saavad lootuse ja usk teeb
  südame rõõmsaks.
Soome
  kirjanik, akadeemik Mika Valtari jutustab ühes oma teoses mehest, kes kaotas
  elus kõik – oma lähedased inimesed, maise vara ja õnne – ja alles siis, kui ta
  oli oma Issanda ette põrmu langenud, siis sirgus temast uus inimene, tugevam ja õnnelikum kui enne.
  Ja ta tunnistas, et alles kõike kaotades õppis ta tundma tõelist õnne ja rõõmu,
  sest õppis tundma Jumalat, kes oskas hinge ühendada lootuse, usu ja
  armastusega. 
Meile kõigile
  on Issanda sõna: “Olge rõõmsad lootuses, kannatlikud ahastuses, püsivad
  palves.” (Room.12,12.)
Nõnda astugem
  ka uue aasta teele lootuses, et suur Looja kannab meid üle kõigist raskustest
  ja murepäevadest. 
Henn Unt
HENN UNT (1903-1986)
Lapsepõlv
ja noorusaastad.
Hermann Everti poeg Unt nägi ilmavalgust 29. märtsil
  1903 Koorkülas, Helme kihelkonnas Valgamaal. Temal, pere noorimal lapsel, oli
  kolm ven-da ja kaks õde. Pere kaotas ema, kui Hermann oli nelja-aastane.
  Viie-aastasena tuli asuda tööle, nimelt seakarja. See töö looduse rüpes oli
  oma-jagu huvitavgi. Võis laulu lasta nii valjusti kui jaksas. Selle peale oli
  vanem õde kurjustanud, et kui Hermann nii kõva häälega karjub, siis pere ei
  koolitagi teda arstiks. Küllap oli isa selliseid tulevikuväljavaateid
  noori-male pojale soovinud. Veelgi hiljem, juba päris karjapoisina, oli ta
  metsas ehitanud kantsli, kust loomadele jutlusi pidas. Mõjutuseks oli muidugi
  kirikus kuuldu. Tädipoeg, karjakaaslane, olnud siis pahane oma madalama –
  köstriameti pärast. Sellised olid laste mängud, milles ometi tõetera tugevasti
  sees oli.  
Kui ta Tõrvas kooliteed
  käima hakkas, oli isa juba kirikumõisa rentnik Helmes. Nende väike majake asus
  kirikupargi ääres. Pargi ja maja vahel oli väike tiik. Juhtum lapsepõlvest
  tiigil oli tema arvates määrava tähtsusega. Kord, ulpides lauatükkidest
  kokkulöödud parvel, kukkus ta vette. Õn-netuseks ei osanud aga poiss veel
  ujuda. Samal hetkel hakkas kostma kiri-kutornist kellahelin. Ka täiskasvanuna
  oli ta veendunud, et see aitas ta veest välja ning määras kogu edasise elutee.
Tõrva Gümnaasiumis, mille I lennu
  lõpetajaks ta sai, võimaldas õppida vaid vanema venna abistamine talutöödes,
  sest eakal isal ei olnud enam jaksu poja koolitamiseks. Nii kulusidki
  gümnaasiumiõpilase kodused tunnid põllul adrakurgi hoides või kõike muud
  toimetades, mis ühes talus ette tuli. Selline füüsiline töökool andis
  oskused  ja vastupidavuse kogu eluks.
  See ei kahandanud vaimseid võimeid ning huvisid, mille sekka kuulusid ka
  kahtlemata loomuomane kõneanne ja hea kirjanduse nautimine. Ka oli looja talle
  kaasa pannud joonistamisande, mida ta usinasti kasutada võttis. Peale
  gümnaasiumit tekkis isegi küsimus, kas mitte kunst ei peaks olema edasiõppimise
  suunaks. Ülikoolipäevil valmis autoportree
Juba gümnaasiumipõlves tuli tal ekspromt
  esineda kõnega ühes pulmas mõrsja tanutamise tseremoonial, sest õiget tanutajat
  ei olnud lihtsalt kohal. Tema aga osutus seltskonna arvates kohalolijaist kõige
  haritumaks, sest tol ajal jõudsid maalt gümnaasiumisse vaid vähesed! Kogenud
  perenaiste näpunäidete järgi sai toimetus teoks ja kõne kuulsaks, nii et teda
  hiljemgi mõnikord kõnet pidama kutsuti. 
Et kodust rahalist toetust loota ei
  olnud, võimaldas Tartu Ülikooli Usu-teaduskonnas õppimist vaid enda teenitud
  sissetulek. Nii kulgesidki üli-õpilasaastad vahedumisi tööga. Aastale Tartus
  järgnes aasta kooli-õpetajaametis Türil. Suviti sõitis ta aga jalgrattal
  Helmest Viljandisse, et võtta laulutunde ühe pimeda lauluõpetaja juures. Küllap
  tuli see soov armastusest laulu ja muusika vastu. Poisikesepõlves oli ta
  mänginud suu-pilli. Ometi oli laulutundidest kasu hilisemas elus, sest
  kõnepidamisel oli vajalik õige hingamine. 
Algasid tööaastad pastorina
Pastor Unt valiti
teenima Kullamaa kogudust Läänemaal. Seal töötades möödus 15 aastat. Abikaasaks
sai kolleeg Türi päevilt. 10 aastat lastetut abielu viis siiski lahutuseni,
vaatamata imikueas kasutütre lapsendamisele. See oli väga raske löök. Ometi
olid aastad Kullamaal täis rahuldust pak-kuvat tööd valitud ametis. Ta pälvis
rahva usalduse ja lugupidamise. Sageli tuli teenida kolme kogudust üheaegselt,
sest esimese Eesti Vabariigi aegne Läänemaa oli vaene ja ka kultuuriliselt
mahajäänud seisus. Ei suudetud igas koguduses kirikuõpetajat palgal pidada.
Kogudustevahelised vahemaad olid rohkem kui 18 km. Peamiseks pastori
liiklusvahendiks oli jalgratas soo-jemal ajal, talvel aga hobune. Väga porisel
ajal tuli ette isegi ratsasõitu. 1940. aastal õnnestus laenu abil osta
sõiduauto, mille aga pärast uue võimu kehtestamist omastas Haapsalu
Täitevkomitee.
Kullamaa perioodi langes ka nimede
  eestistamise laine. Seda protseduuri läbiviiva ametnikuna pidi eeskuju näitama
  ka pastor Unt ning tema eesnimeks sai Henn.
Kullamaa kogudusel oli ka maavaldus, mis
  tahtis harimist. Henn Unt tegi selleks kõvasti füüsilist tööd. Vahetanud
  pastoritalaari kodusemate tööriiete vastu, oli tal ikka käes vikat, reha või
  labidas – need talumehele igiomased abilised. 
Sõja-aastatel leidis Kullamaal Henn Undi
  juures peavarju hea tuttav, laulupedagoog Linda Saul perekonnaga. Tema
  juhtnöörid hääle kasutamise ja õige hingamise osas nii kõnes kui ka laulus olid
  pastorile kui suures osas häälega töötavale inimesele hindamatud. Henn Undi
  hääl oli kandev ja hääldus veatu veel kõrges vanuseski. Linda Sauli näpunäidete
  järgi sai ravi-tud ka häälepaelte kahjustus pärast vangipõlve.
Uue riigikorra kehtestamine tõi Henn
  Undile kaasa otsuse vahetada töökoht. Tolleaegne piiskopi asetäitja August Pähn
  pakkus talle Tallinna Kaarli kogudust, kuid sai resoluutse vastuse: “Ma olen maamees ja tahan suvel käia
  paljajalu õues!”  Siis saigi töö- ja
  elupaigaks Viljandi – üks Eestimaa maalilisemaid linnu. Väikese Jaani (endise
  saksa) koguduse pastori elukoht – pastoraat – asus mäenõlval, kus aed langes
  terrassidena alla orgu. Vastas kõrgusid lossimäed. Kõik tõotas uue õnneliku elu
  algust, mida ei suutnud heidutada sõjajärgse aja igapäevaraskused, näiteks
  toidupuudus ja ostutšekid. Henn Unt kohtus inimesega, kes sai südame-ähedaseks.
  Koos veedeti kauneid tunde looduse rüpes mägedes ning paa-diga järvel. Abielu
  registreeriti septembrikuus Tallinnas, laulatustalituse viis 5. oktoobril 1946
  läbi piiskop August Pähn Jaani kirikus Viljandis. Kuigi abikaasa Hilja oleks
  võinud töötada pedagoogina, ei saanud ta töö-kohta, sest oli abielus pastoriga.
  Sama saatust kogesid paljud kiriku-õpetajate naised, näiteks inglise keele
õpetaja Asta Kuurme Põltsamaal, pastor Viksi muusikaõpetajast abikaasa Kolga-Jaanis.
  Jaani kirikus oli väga hea orel. Hilja Undi sõnul see imeline pill mängis lausa
  ise! Kuid Viljandi muusikud ei saanud sellel üle ühe korra mängida, sest
  järgmisel päeval esitas teadagi kes ultimaatumi: kas kirik või töökoht. Hilja
  Unt asus para-tamatult täitma organisti ülesandeid. Istuda orelipingile oli
  olnud ka tema ammune unistus, sest vajalikud oskused olid ju olemas.
Ka Viljandi väike Jaani kogudus võttis
  uue pastori kiiresti omaks. Kirik oli rahvast täis igal pühapäeval. Pärast Viljandi
  maakonna praosti Helme kirikuõpetaja Uustali arreteerimist tuli Henn Undil
  asuda praosti kohuse-täitjaks. Jumalateenistusi ning muid talitusi oli
  rohkesti. Henn ja Hilja Unt olid kui õnnelikud looduslapsed keset kaunist
ümbrust. Elu oli imeline, kuid kõuepilved kogunesid ja muutusid salamisi üha
ähvardavamaks.  KGB hakkas Hilja Unti
“kohtumistele” kutsuma. Kuna Hilja raskekujuline radikuliit, mis saadud sõja
  ajal põllutöödel venda abistades, teda aeg-ajalt liikumisvõimetuna maha surus,
  võimaldas ka neist kutsetest keelduda, siis seda usuti. Hakati kutsuma Henn
  Unti. Küsiti, kes külas käivad ja mida nad “uuest” korrast räägivad. See oli
  aeg, kus tuli teha valik: kas reeta või ohverdada ennast. 
1949. aasta alguses ootas perekond Unt
  neljandat kuud esimese lapse sündi. Tavaks olid saanud õhtused jalutuskäigud.
  9. veebruari õhtupoolikul läks Hilja jalutama koos sõbrannaga, sest pastor
  Undil oli käsil tõlketöö vene keelest. Ta tõlkis parasjagu Lev Tolstoid
  raamatust “Vene kirjanike mõtteid Jumalast”, kui saabus 3 võimuesindajat
  eesotsas vene ohvitseriga. Järgnes läbiotsimine ja teatud kirjavara
  konfiskeerimine, Kullamaa kogu-duse ajalugu ning pere külalisteraamat seal
  hulgas. Hilja Undi koju-jõudmise ajal kirjutati üles mööblit. Henn Unt
  arreteeriti.
Aastad võõrvõimu vangina
Vang viidi Tallinna
Pagari tänavale, kuhu ta jäi kuueks kuuks. Arreteerimise tegelik põhjus oli
muidugi Eestis vägivallatseva võõrvõimu soov vabaneda veel ühest eestimeelsest
pastorist, kellele kuulus rahva suur poolehoid. Ettekäändeks sai aga
naeruväärne süüdistus: ameerika salaluures osalemine. Sellekohane viide
“pigistati välja” ühelt varemarreteeritult, kes oli olnud Viljandis perekond
Undi külaline. Kuigi hiljem kogus vale-tunnistuse andja julgust ja loobus
öeldust, ei saanud alati eksimatu võim tunnistada end seekord eksinuks. Võim
oskas ju süüks keerata ka nor-maalse inimese tavapärase aususe. 
Kullamaalt oli üks Moskva Ülemnõukogu
  saadik teatanud, et Henn Undi kohta ei ütle seal küll keegi ühtegi halba sõna.
  Arreteerimise põhjuse otsimist jätkati hoolega. Henn Unt oli olnud ERÜ – Eesti
  Rahva Ühisabi – esimees. See ühing asutati sõja ajal mobiliseeritute
  perekondade abis-tamiseks. Aga see oli saksa okupatsiooni aegne organisatsioon!
  Leiti ka ühe sõjaaegse jõulujutluse tekst, milles leidus lause, et jõuluvalgus
  paistab ka Kirovi vanglas ning Siberi vangilaagrites. Kuna need argumendid ei
  andnud põhjust nõuda karistust kohtu kaudu, siis määras Moskva “troika” Henn
  Undile 10 aastat vabadusekaotust. See oli aeg, kui enamusele mõisteti 25 + 5! 
Pärast kuus kuud kestnud öiseid
ülekuulamisi Pagari tänava kurikuulsas majas viidi vang üle Patareisse. Kui
  karistus oli määratud, anti võimalus abikaasaga kohtumiseks. Varem oli Hilja
  Unt, elades Tallinnas õe pere-konnas, saanud edasi anda vaid toidupakikesi.
  Kohtumine leidis aset nii, et külastajad – peamiselt naised – seisid ühel pool
  metallvõrku ja teisel pool, umbes 1,5 m kaugusel, seisid vangid. Kahe
  leeri  vahel jalutas valvur, tänu
  kellele sai võimalikuks väike heategu – vahepeal sündinud poeg Reinu
  ristimisfoto näitamine isale. 
Pikk ja kauakestev teekond viis vangi
  Kazahstani, kus Džezkazgani lähistel olid suured vasekaevandused. Maa-alune töö
  mürgises keskkonnas oli surmav. Kuid saatus oli varunud Henn Undi elule veel
  palju aastaid. Kopsupõletikujärgselt sai ta maapealsetele töödele, mis
  säästiski elu. Kuigi vangilaagri peaaegu olematud elutingimused ja
  inimorganismile energiat mitte andev toit olid kõik, mis üldse olemas olid,
  tuli teha rasket füüsilist tööd.  Kõige
  kurnavam oli muidugi vagunite laadimine. Ehitati ka maju, kus pottsepatöö vajas
  juba oskusi ning veidi loomingulist lähenemistki.    
1952. aastal õnnestus mõnel vapral
  naisel, nende seas ka Hilja Undil, ette võtta teekond Kazahstani, et külastada oma
  kinnipeetavaid abikaasasid. Henn Unt oli sellel ajal juba vabakäiguvang ning
  töötas markšeiderina (ÕS: mäe-tööstuslike
  mõõtmiste spetsialist). Sealset kuumust talus ta üllatavalt hästi. Oma
  vangielu üle ta ei kurtnud ega kaevanud, vaid tunnetas hoopiski enda
  vajalikkust seal, kus mehed kippusid sageli murduma. See oli professionaalne
  pastori hingejõud, mis, hoolimata isiklikest piinadest, kandis hoolt ikka
  teiste eest. Oma elukutse tõttu tuli tal kõik kirikupühad mööda saata
  kartseris, mis tegelikult näitas ju võimu hirmu inimhinge võimsuse ees.
Koduigatsus ja vangipõlve kibedus
  inspireerisid kirja panema luuleridu. Nii ongi sellest ajas pärit hulk
  luuletusi tööst, loodusest, tunnetest. Samuti inspireeris võõra maa loodus,
  millel on küll igal laiuskraadil oma ilu ja võlu, joonistama. Hilja Undi 35.
  sünnipäeva tähistas kaustik, mille ühel leheküljel luuleread ja teisel
  joonistus. Vangide leidlikkus leiutas joonistamiseks tindipliiatsi puru
  niisutamisest saadud lillakat värvi. Muud ju lihtsalt ei olnudki olemas!    
Kuigi Stalini surm vallandas
  amnestialaine riigis, ei laienenud see ometi Henn Undi karistusajale. Küll aga
  sai tema ise hakkama sellega, et töötas oma 10 karistusaastat täis 7 aastaga! 
Kalli kodumaa pinda puudutas Henn Undi
  jalg Kiltsi raudteejaamas 1956. aasta aprillikuus. Seal jõudis ta taas oma pere
  juurde, kus ootasid ees seitsmeaastane poeg Rein ja abikaasa Hilja. See oli
  kohtumine ja tutvumine pojaga, millegi lõpp ja millegi algus ühteaegu. See oli
  sündmus, mis korvas talutud kannatused. Kuigi ees ootasid uued eluraskused, ei
  olnud need ometi võrreldavad möödunuga. 
Suurim rõõm ootas perekond Unti ees 1958.
  aastal, kui sündis teine poeg. Nüüd sai Henn Unt segamatult nautida isarõõme ja
  pisipoega igal hetkel kätele võtta. Eero kasvaski kas isa süles, tema jalgratta
  esiistmel, kelgul või käekõrval.
Loomulikult ootas ees töö, normaalse
  inimese normaalne töö. Henn Unt soovis kohe tööle asuda. Jälle hakkas inimese
  soove suunama võimu julm käsi ja inimene pidi oma soovid sättima võimule
  sobivasse voolusängi. Võimule ei sobinud (loe: võim kartis) lubada eksvangi
  riigipiirile liiga lähedale. Nii keelduti elamisloa andmisest Pärnusse. 
Kuigi väike Eesti oli ja on ju tervenisti
  piiriäärne riik, sobis võimule siiski pärispiirist veidi kaugemal asuv Kadrina,
  mis oma suurusele vaatamata tollel ajal kandis küla staatust. Absoluutne
  kasusaaja oli Kadrina, saades kolmeks aastakümneks suurepärase pastori,
  suurepärase inimese ja perekonna elu- ning tööpaigaks.
Elu- ja tööaastad Kadrinas
1. juunist 1956 asus Henn Unt teenima Kadrina kogudust. Perekond
järgnes aasta lõpus. Elupaigaks sai rohkem kui kahekümneks aastaks Koidu tänav
9, mis koguduse asjaajamise seisukohalt oli küll kirikust kaugel. Alles 1977.
aastal õnnestus kogudusel osta maja kalmistu vahetus läheduses.
Loomupärane kohanemisvõime ja andumus oma
  elukutsele lasksid uuel kirikuõpetajal kiiresti sisse elada koguduse ellu
  Kadrinas. Olid siin ju eel-nevalt võimust võtnud teatud intriigid, mis olid
  sundinud ametist lahkuma pastor Viise. Kahjuks leidub kõikjal inimesi, kes
  saavad oma vaimutoidu intriigitsemisest. Nii hakkasid ka uue pastori vastu
  suunatud kaebekirjad rändama Tallinna. Suureks toeks sai peapiiskop Jaan
  Kiivit, kes soovitas neile lihtsalt tähelepanu mitte pöörata. Siis tuli  Henn Undi juurde vanem naisterahvas, kes oli
  igal pühapäeval kirikupingis istunud, pihtima ja an-deks paluma, et oli
  kaebekirjad valmis meisterdanud. Ta oli järele andnud mõne inimese mõjutustele
  selles suunas. Saatuse tahtel said hiljem neist inimestest uue pastori
  austajad, kui olid teda lähemalt tundma õppinud.
Kadrina
      koguduse uut pastorit ootas
    tööpaigana ees lagunev kirik. Kivikiriku ehitusaja on ajaloolased paigutanud
    XV
    sajandisse. XX sajandi keskpaigas olid kirikusisesed puitosad hallitusseenest
    tugevasti  kahjustunud. Altariruumi
    põrand kõikus nii tugevasti, et oli ohtlik peale astuda. Algas igasuvine
    kiriku remontimine.
Pastor Undi esimeste tööaastate jookul
  Kadrinas tehti sees- ja väljaspool kirikut nii palju parandus- ja
  korrastustöid, et nende loetelust saaks pika ni-mekirja. Pisemate kõrval võeti
  ette ka töid, mille kasutegur ulatub tänapäeva ja kaugele tulevikkugi. Elekter
  oli esmakordselt kirikusse sisse viidud küll 1922. aastal, kuid vajas
  korrastamist ja täiustamist. Puit-konstruktsioonide väljavahetamiseks tuli
  materjal metsas langetada ja siis saeveskis laudadeks-prussideks saagida. Vaja
  läks palju abilisi ja palju koguduse raha. Eestöötegijaks oli ikka Henn Unt.
  Tema pani käed külge puutööst pastelltoonides värvide segamiseni. Kiriku katuse
  uuendamiseks telliti Avinurmest 148 tuhat katusepilbast. Teadagi ei ole
  pilpakatus pikaealine. 10,7 tonni lupja kaevati maasse, et aasta pärast
  valgendada välisseinad. 
Tuntud ajaloolase Villem Raami juhendamisel
  toimusid restaureerimistööd kiriku sees. Puhastati altarivõlvimaalingud, mis
  olid leitud lubja ja krohvi alt juba 1922. aastal. Krohvipinna alt vabastati
  sam-maste vuugid. Kunstimuuseumi restauraator Erik Põld puhastas kaks nädalat
  vahtrapuust krutsifiksi – Kristuse kuju ristipuul –  mis on pea sama vana kui kirikki, olles sellel ajal Kadrinas
  perekond Undi võõrustada. See kuju oli paksu lubjakorraga üle võõbatud
  arvatavasti 1953. aasta remondi ajal.
Kadrina kiriku tornikiiver oli purustatud
  saksa suurtükimürsust, sest tornis oli asunud punaväe vaatluspunkt. 6. augustil
  1941, kui rindejoon Kadrinasse oli jõudnud, süütasid punaväelased kiriku torni.
  Et sõjajärgsed aastad olid igati rasked igas eluolu aspektis, ei olnud
  tornikiivri taastamine esmatähtis. Nii oligi torn kaetud lameda katusega. Henn
  Unt püstitas aga esmapilgul hulljulgena tundunud eesmärgi taastada tornikiiver
  oma ajaloolises ilus ja suuruses. Raha kogusid annetustena koguduse usinad
  liikmed. 1967. aasta kevadtorm lammutaski vana katuse ja töö, mis ei kulgenud
  viperusteta, võis alata. Tugev julge noormees, kes üksinda töö ette võttis,
  püstitas sõrestiku pisut viltu. Kuna sügis lähenes, tulid appi Restaureerimise
  Valitsuse insenerid isiklikult. Senitehtu lammutati, meister-noormees jäeti abitööliseks
  ning torn valmis õigeks ajaks. 
7. oktoobril 1967 pandi
  tornikiiver püsti. Omaette sündmuseks oli risti äratoomine Tallinnast, sest
  kullatud rist koos muna ja alustoruga oli üle 6 meetri pikk. 
Autole tuli see asetada nii, et ei tekiks
kriimustusi. Rist ja muna ulatusid ettepoole autokabiini. Läbi Tallinna sõites
tekitas see veos rahva seas suurt imestust. Kadrina kiriku väline ja sisemine
ilu võidutsesid jälle! Pingeline aeg röövis peaaegu Henn Undi tervise. Tekkisid
tasakaaluhäired. Aegamööda pinge siiski langes ja tervis taastus. 
Kiriku seinaäärsed mullavallid
  likvideeriti ning kõikjal laius silmailuks muruvaip. Pastor Arnold Friedrich
  Johann Knüpfferi, kes oli Kadrinas teeninud aastatel 1800-1843, sepisristiga
  tähistatud haud kiriku peasissekäigu kõrval tasandati ja muudeti
  ligipääsetavaks. 1969. aastal toodi Tallinnast tornikell. Peagi tuli pilpakatus
  asendada eterniidiga. Ikka töötas Henn Unt ja ikka leidus palju vabatahtlikke
  abilisi nii koguduse liikmete hulgast kui ka kaugemaltki. Pastori asjaajamise
  asjalikkus ning töökus olid edu pandiks. Henn Unt hindas kõrgelt koguduse
  juhatuse esimeeste Aleksander Kastemäe, August Kreutzvaldi ja Arnold Kastemäe
  teeneid. 
Kirikuõpetaja põhitöö ei seisnenud
  kaugeltki koguduse majan-dusküsimuste lahendamises. Tavapärased
  jumalateenistused, armulauad, ristimistalitused, leeriõpetus, laulatused,
  muldasängitamised – see oli igapäevane ja loomulik, vaatamata sellele, kas
õpetaja oli füüsilisest tööst väsinud või mitte. Juba tööleasumise aastal andis
  ta kõikjale teada, et tema külastab meeleldi vanu inimesi kodudes, sest kõigil
  pole ju võimalik kirikusse tulla. Tema arvates suhtusid (ja nii on tänapäevalgi!)
  noored vanadesse tihti hoolimatult või kartsid tülitada pastorit kojukutsega.
  Kui Henn Unt teatas, et vanade inimeste kodudes armulauale võtmine toimub
  tasuta ning ka sõidukulude eest pole vaja maksta, tõusis järsult armulauale
  võetute arv. Peagi kahekordistus koguduse liikmete arv.
Et Henn Unt oli hinge karjane sõna
  otseses tähenduses, näitab tema hoolitsus iga inimese eest, tema mure kogu
ühiskonna käekäigu pärast. Juba 1960. aastal avaldab ta mõtteid, et alkoholil
  on inimese üle laastav mõju, et paljud noored on sattunud sellesse pahesse ega
  ole võimelised enam enesele aru andma. Paljud abielud on alkoholi poolt
  lõhutud. Isegi algkooliõpilased tarvitavad avalikult alkoholi. Jõululaupäeval
  tuli üks neist kirikust välja kanda, kuna hakkas seal oksendama. Alkoholi
  kaasabil satutakse ka kuritegelikule teele.
Kuigi N.Liidu tingimustes oli “kirik
  riigist lahutatud”, sekkus riik päris loomulikult kiriku ettevõtmistesse.
  Kõigeks tuli hankida luba või kooskõlastus. Kiriklikke surnuaiapühasid lubati
  läbi viia hilissuveti. Henn Unt leidis tee kirikutegevuse elavdamiseks. Hakati
  pidulikult tähistama 
Kogudus oli avatud nii sisse- kui ka
  väljapoole. Pastor Unt käis teenimas jumalateenistustel Eestimaa teistes
  kirikutes. Kadrina kogudus hakkas mitmesuguste tähtpäevade puhul kutsuma
  külalisi. 1960. aastal toimus siin Järvamaa praostkonna sinod. Osalejate seas
  olid kõik praostkonna õpetajad koos abikaasadega ja peapiiskop Jaan Kiivit.
  Andunud loodussõbrana korraldas Henn Unt külalistele ka meie kauni Neeruti
  looduse nautimise, kuigi liiklusvahendiks oli vaid veoauto, mille veokastis
  istepingid. Edaspidi leidus ikka põhjust külaliste kutsumiseks, olid selleks
  siis koguduse või pastoriga seotud tähtpäevad. 1976. aastal tähistati koguduse
  745. aastapäeva ning Henn Undi 20 aasta täitumist Kadrina pastorina. Kadrinasse
  leidsid tee ka kõik neil aegadel ametis olnud peapiiskopid. 
5. septembril
      1965 peeti esmakordselt kuldleeri. Sellest sai ilus traditsioon pikkadeks
      aastateks. Soliidses eas koguduseliikmed, kellel möödus noorusaja leeriõpetusest
      50 aastat, said veelkord õnnistatud. Ka peeti lugu kaunist kombest käia
õnnitlemas koguduse kõrges vanuses liikmeid nende sünnipäevadel. Vanim neist
      jõudis 103. eluaastasse.
Kadrina koguduse majanduselus sai 1977.
  aastal teoks otsustav samm. Sai võimalikuks kogudusele oma maja ostmine
  aadressil Tapa tee 5. Väga sobivaks osutus maja asukoht – otse kalmistu kõrval.
  Ruumikas majas leidus kohta nii pastori eluruumideks kui ka koguduse kantselei
  sisse-seadmiseks. Kõik vajas muidugi remonti. Kadrina kogudusele omaselt leidus
  palju vabatahtlikke abilisi. Vaatamata soliidsele vanusele olid Henn Undi käed
  tööd täis. Ei osanud ta jõude olla oma elupäevade lõpuni. Küttepuid lõhkus ta
  ikka ise. Viimsel elusügisel rõõmustas ta, et jõudis peenramaa õigeaegselt üles
  kaevata, ja seda 83. eluaastal!
9 viimast tööaastat kandis Henn Unt
  Järvamaa praosti töökoormat. Sellele oli eelnenud abipraosti amet. Tuli sageli
  sõita esinema Eestimaa erinevatesse kirikutesse.  
Henn Unt lõi müüdi, nagu ei mindakski pastori ametist pensionile
  n ö väljateenitud puhkusepäevi pidama, vaid ollakse aktiivselt tööl elu lõpuni.
  Selline oli tema soov. Sama kaua pidas ta lugu ka oma harrastustest, mis olid
  alguse saanud küll juba noorpõlves. Tema vitaalsuse üks võtmetest peitus
  loodusläheduses, igakülgses loodusest lugupidamises ning ar-mastuses. Perekond
  Unt oli üks esimesi, kes kohe pärast Kadinasse asumist ühines Eesti
  Looduskaitse Seltsi kohaliku sektsiooniga. Viibiti väga sageli kaunis Neeruti
  looduses, kus enamasti ka korrastustöid tehti. Ta oli väga hea ravimtaimede
  tundja ja ka usin koguja, kes oma teadmisi meelsasti teistelegi jagas.  Perekond Unt oli hea kirjanduse austaja ja
  nautija. Hilja ja Henn Unt võtsid osa Raamatuühingu Kadrina a/o, mis loodi
  1974. aasta sügisel, tööst. 
Nii mõneski Kadrina kodus on tänaseni
  hoolega hoitud Henn Undi joonistusi, mis kunagi autorilt kingituseks saadud.
  Need on kaunid looduspildid, mille loomine tal jälle päevakorda tõusis, kui oli
  aeg pojale joonistamiskunsti saladusi õpetada. 
Henn Undi lahutamatu kaaslane oli huumor.
  Ikka oli tema näol aval naeratus ja silmis lahke, sageli ka kelmikas pilk. Nii
  mõnigi nali oli seotud tema perekonnanimega. Suurimaks rõõmuks küpse ea
  päevadel olid lapselapsed, kellega koos-olemieks jäi peret väga hoidva ja
  armastava vanaisa aeg siiski lühikeseks.    
Et usu tagakiusamise ja naeruvääristamise
ajal kulges Kadrina koguduse elu normaalselt, oli suuresti Henn Undi
isikupäraselt vaoshoitud ja targa toimetamise/koguduse teenimise tulemus ja
teene. Vaimult rikka inimesena said selle paistet kogeda paljud, kellel oli õnn
viibida tema lähedal.
Nii loomulikult ja
  lihtsalt, kui ta oli elanud, toimus ka tema lahkumine siit maisest ilmast. Ta
  tunnetas oma päevade pikkust ja teadis, et kord see lõpeb. 1986. aasta
  oktoobrikuu viimase pühapäeva jumalateenistused pidas ta nii Kadrinas kui ka
  Ilumäel. Järgmisel päeval oli ta juba Tallinnas arstide hoole all. Kuigi
  operatsiooni tulemusena selgus, et Rakvere arsti diagnoos ei leidnud kinnitust,
  hääbus jõud südames siiski pikkamisi. Süda seiskus laupäeval, 22. novembril
  1986. Järgmisel päeval, surnute mälestuspühal, sai kogudus oma õpetaja
  surmateate. 
Tema elu oli kulgenud Jumala juhtimisel
  kooskõlas iseenda, oma koguduse ja kaasinimestega. Ta oli jaganud teistele
  seda, mida oli antud tema hinge rikkuseks ja jagamiseks. Tema elu kreedo oli
  laulusalmis, mida armastas ta üle kõige: 
Näed sa teisi nutmas ,ära
mine sa 
nendest
külmalt mööda , kuula hoolega!
Ehk üks väike sõna
  armastuse väes 
trööstida
võib seda, kellel silmad vees.
  
PÕUA AJAL
Henn Unt
Hallrüüne, tühjusest haigutav maa
tinana õlule vaotab.
Liiv. Ümbrus siin elava laibana
nukrust vaid laiali laotab.
Kui hullunu keerutab
tuulispask,
ta pilvile tugipuid
rajab.
All maakide aitades
leiduv vask
nii kärsitult kaevureid
vajab.
Raudtorne tondina sirutand käe
ring tuimusest tukkuvaid müüre.
Sääl, üle kuumusest kõrbenud mäe
näeb lahjunud kaameli küüre.
Stepp. Alasti kooritud
söödaraal
on hulkumas kitsede
kari.
Ja karjus kannul kui
iidsuse maal –
eit ratsutab eeslil kui
vari.
Suvel
1954
Henn Unt
Kuu kahvatu jälgimas liikujaid teel,
neid, kodu kel kusagil kaugel.
Töökohani palju on astuda veel,
kui higi ju võidutseb laugel.
Päev lisandub päevale
aegade vöös,
ööl puhkuseks anda ei
mahti.
Kuuvalgel kui vaimud
kõik kibedas töös,
on pinget, et unest
saaks lahti.
Jäänd seltsiks vaid kõrguses tähtede ilm
ja varjud on lahkuma visad.
Taas koidu eel puhkama jääda võib silm,
seks laagri teel sammu veel lisad.
Saab selgeks siin
kuningas Taaveti hüüd
“Kas ööd on veel palju,
mu valvur?”
ja sellele lisandub
sundjate püüd,
et enam teeks väsinud
kaevur.
Suvel 1950
FOTOD PEREARHIIVIST JA ERAKOGUDEST
KUJUNDUS JA KÜLJENDUS: THR Neeruti Seltsi Toimetised, A-523, Kadrina 2003