Toimetusse on saabunud Tapa koguduse endise vöörmündri Joosep Shadeiko artikkel koguduse kunagisest õpetajast August Koblast, kelle sünnist möödub täna 100 aastat. Et toimetus sai kasutada konsistooriumi arhiivist pärinevat materjali, täiendati saabunud artiklit ja lisati lõike õpetaja Kobla enesetutvustusest ülikooli lõpetamise ajast.
August Kobla sündis Tartus aedniku pojana. 1906 asusid isa Ado ja ema
  Julie-Marie perega elama vanemate kodu- ja sünnipaika Einmanni valda Kerguta
  külasse Järvamaal väikese talu rentnikena. 
  August Kobla õppis aastatel 1913–1917 Einmani valla- ja Uudeküla
  ministeeriumikoolis, kuid esimest õpetust sai vanaemalt, kel oli rohkem
  aega poisiga tegeleda. Ka võtsid vanemad ja vanavanemad lapse sageli
  kirikusse kaasa.
  Need jumalateenistused, millest osa võtsin vanemate seltsis, jätsid
  minu kui lapse hinge, üleva ja kauni mõju. Nii mõjusid minu
  pääle, et mina alati häämeele ja huviga läksin vanematega
  kaasa, eriti kirikusse, kus orelihelid minu hinges kaua ja kaua veel pärast
seda ikka ja jälle uuesti elustusid ja igatsust äratasid.
Aktiivne koolipoiss
  Pärast 1917. aastal perekonnas möllanud raskekujulist kõhutõbe,
  mille kätte surid ema ja vanaema, asus isa kahe aasta pärast koos
  August ja tema noorema õega elama Väike-Maarja lähedale, kus
  töötas mõisas aednikuna.
  Pärast mitmeaastast pausi õpingutes võisid need taas raskusi
  trotsides jätkuda.
  Eriti huvitasid mind usilise ja kõlblise sisuga raamatud ning ajakirjad.
  Samuti tegin tegemist psüholoogiliste küsimuste arutamise ja lahendamisega.
  Väike-Maarja lähedusse asudes elama, käisin sageli kirikus ja
  jälgisin õpetaja jutlusi, otsides säält oma hingeteadlistele
  küsimustele lahendust ja hingele rahu ning rahuldust. Siin hakkas ka see
  usutuli minu hinges lõkkele lööma, mida lapsena vanemate kodust
  olin pärinud ja sellest kasvas välja vaigistamata igatsus: saada
  kord kirikuõpetajaks ja hingekarajaseks, kes teadlik on hingeelu sügavatest
  tarvidustest ja usuelu varadest. 
  Lõpuks õnnestus 1927. a lõpetada Väike-Maarja ühisreaalgümnaasium. Õppimine
  oli seotud materiaalsete raskustega, kuna isa oli kõrge vanaduse ja
  tervise halvenemisega sunnitud aedniku ametist loobuma. Suvel tuli töötada
  juhutöödel. Olles andekas õpilane, vabastati ta iga-aastasest õppemaksust.
  Koolis oli August Kobla seltsiv, rõõmsameelne noormees võttes
  aktiivselt osa klassi- ja koolivälisest tegevusest, osales näiteringi
  töös jne.
  Gümnaasiumi lõpetamise järel õppis ta maalriks, et
  edaspidisteks õpinguteks ülikoolis raha teenida. See andis
uusi lootusi oma igatsuste täideminemiseks.
  Lootust tulevikuks
  Olles kasvanud usklikus perekonnas, otsustas ta saada kirikuõpetajaks
  ja astus 1928. a Tartu ülikooli usuteaduskonda. Olles tubli üliõpilane,
  oli ta vabastatud õppemaksust ja sai kõrgendatud stipendiumi, ühel
  aastal ka otsest toetust piiskop Jakob Kukelt.
  Oli ülikooli ajal Virumaa üliõpilaskogu esimees, pärast
  likvideerimist aga üliõpilasseltsi Concordia liige.
  Ülikoolis õppides võtsin sageli osa kristlik üliõpilasühingu
  poolt korraldatud jumalateenistustest Ülikooli kirikus. Samuti käisin
  peaaegu igal pühapäeval Ülikooli kirikus jumalateenistusel,
  kus jälgisin huviga oma lugupeetud õpetaja ja professori jutlusi,
  mis nii mõneski suhtes usulis-kõlblale ilmavaatele õige
  suuna määrajateks said ja usuliselt hinge rikastasid. 
  Võtsin kõiki kiriku ja usuellu puutuvaid küsimusi tõsiselt
  ja süvenesin ka oma stuudiumi vastava innu, hoole ja armastusega, valmistades
  kõigile eksameile põhjalikult ette, mis nõudis küll
  rohkem aega ja aastaid studeerimiseks, kuid ellu astudes olen teadlik selles,
  et see kõik vajalik ja paratamatult tarvilik, kui tahetakse väärikalt
  oma kutsetööd teha ja hingekarjasena hingehoiutöös soovitavaid
  tagajärgi saavutada.
Koguduse otsusel, piiskopi soovitusel
  Pärast ülikooli lõpetamist 1934 pidas prooviaastat Järva-Peetri
  koguduses praost Christoph Wilhelm Beermanni juures, kes on Koblat iseloomustanud
  järgmiselt: …on usklik, karske ja kasin, laitmata eluviisidega,
  väsimata tegev, edasipüüdja, ikka teenistusvalmis, lahke iseloomuga
  isik, kellel soe süda on rahva, iseäranis laste ja noorte ja nimelt
  vaeste vastu, kes suure tõsidusega ennast ette valmistab, et Jumala
  sõna kuulutaja püha ametisse astuda. 
  Tema on kindlal usualusel seisev, töörõõmus, otsekohese
  iseloomuga, lahke ja alati teenistusvalmis isik, kes väga hästi iseseisvalt
  koguduse õpetaja ametis tegev olla võib. 
  Jätkas prooviaastat Paides õpetaja G. Pärli juures. Järva-Peetri
  koguduse nõukogu üksmeelsel otsusel ja praosti ning piiskopi soovitusel
  määrati Järva-Peetri koguduse abiõpetajaks, millisesse
  ametisse ordineeriti ta 14. aprillil 1935. a Tallinna Toomkirikus piiskop dr
  H. B. Rahamägi poolt. Edasine teenistuskäik kulges õpetajana
Türi, Kolga-Jaani, Kaarma ja Mustjala, Kursi, Tapa ja Rakke koguduses. 
Elutöö Tapal
  2. aprillil 1945. a abiellus ta Kursi kirikus Selma Punabiga. Laulatuse viis
  läbi Äksi koguduse õpetaja J. Konsisn. Abikaasa Selma oli
  erialalt arst, abielust sündisid kaks last – tütar Maie ja
  poeg Urmas (arhiivi andmetel Hain), mõlemad sama andekad kui isagi.
  1944 lahkus Eestist Tapa Jakobi koguduse esimene õpetaja Jaan Gnadenteich
  ja peale Eesti okupeerimist Nõukogude Liidu poolt asus August Kobla
  6. juunil 1946 tööle Tapa Jakobi koguduse õpetajana, millises
  ametis ta töötas kuni emerituuri minekuni 1. okt 1984 – 38
  aastat. Tapa periood kujunes August Kobla elutööks.
  Raske aja tõttu eemaldus ta täielikult seltsi- ja ühiskondlikust
  elust, pühendudes ainult õpetaja tööle.
  August Kobla elas Tapal Õhtu pst 24 pastoraadi majas, mida tuntakse
  käesoleva ajani Kobla maja nime all. Madala palga tõttu pidas Koblade
  pere loomi: lehma ja sigu.
  August Kobla oli äärmiselt aus ja tagasihoidlik inimene. Oli mõeldamatu,
  et ta oleks koguduse liikmetelt vastu võtnud mingisugust abi või
  tasu. Vastupidi – oma tagasihoidlike võimaluste piires püüdis
ta aidata abivajajaid.
Autoriteet päästis
  Juba esimestel Tapal veedetud aastatel omas ta linnas suurt autoriteeti kohalike
  elanike seas. 1949. a suurküüditamise ajal oli Koblade perekond küüditatavate
  nimekirjas. Üks kohalik võimukandja tõmbas Koblade perekonna
  nimekirjast maha. Juba see näitab, kuidas teda austati Tapal ja selle ümbruses.
  Olles haritud ja laia silmaringiga inimene, suhtus ta lugupidamisega teiste
  inimeste arvamustesse, mis ei pidanud alati ühtima tema tõekspidamistega.
  Vabakogudustesse (baptistid, metodistid) suhtus ta neutraalselt, kuid piibliuurijaid
  (praegused jehoovatunnistajad) austas ta nende printsipiaalsuse ja tõsise
  suhtumise eest Piiblisse.
  August Kobla suri 6. juunil 1988 Saaremaal ja on maetud Tapa kalmistule. Tema
hauda kaunistab tagasihoidlik mälestusmärk.
Artikkel ilmunud ajalehes "Eesti Kirik" nr 12 2004